Νικος Χατζηκυριακος-Γκικας: Βυζαντινοι αγιοι
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Το αντικείμενο αφορά σχέδιο του Έλληνα ζωγράφου της γενιάς του '30 Νίκου Χατζηκυριάκου Γκίκα. Εικονίζονται βυζαντινοί άγιοι (μελάνι σε χαρτί, 0,123 Χ 0,102μ.). Εκτός από τη ζωγραφική ο Γκίκας ασχολήθηκε με τη γλυπτική, τη χαρακτική, τη σκηνογραφία, την εικονογράφηση βιβλίων και την κριτική τέχνης. Σύμφωνα με τον καλλιτέχνη: "Η βυζαντινή τέχνη είναι μοναδική και άφθαστη στο ότι επινόησε σχήματα ταυτόσημα με σύμβολα υπερβατικά των αχράντων μυστηρίων, λειτουργικούς αίνους που βασίζονται σε μίαν υπερκόσμια γεωμετρία, κατοπτρισμούς ουράνιων ενοράσεων, νοητά αρχέτυπα – κάτι σαν άλλου είδους Ινδικά και Θιβετιανά «μάνταλα». Το σχέδιο αυτό βρίσκεται στην ομώνυμη Πινακοθήκη (Κριεζώτου 3), η οποία περιήλθε στο Μουσείο Μπενάκη από δωρεά του ζωγράφου ενόσω ακόμη αυτός ζούσε.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Ο Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας, μαθητής του Παρθένη, είναι καλλιτέχνης πολύ σημαντικός. Ο Οδυσσέας Ελύτης γράφει για εκείνον: «Και μόνο το γεγονός ότι είχε τη δύναμη τόσο νέος ακόμη να ξεφορτωθεί το βάρος μιας κληρονομιάς τυραννικής και να προσαρμοστεί στις διαθέσεις της διεθνούς πρωτοπορίας, με αξιώσεις και επιτεύγματα που ένα πλήθος αλλοφύλων διεκδικούσε, ήταν κάτι περισσότερο από ευοίωνο (...)». «Aκόμη και στις πιο φωτεινές, τις πιο καθάριες, τις πιο διαυγείς συνθέσεις του N. Xατζηκυριάκου - Γκίκα πλανιέται ένα μυστήριο. Eίναι ένα μυστήριο δροσερό, γνώριμο που το ξαναβρίσκουμε με ανακούφιση γιατί είναι δικό μας» (Aγγλοελληνική επιθεώρηση, Iανουάριος 1947). Το συγκεκριμένο σχέδιο, ως έργο τέχνης, μπορεί να αξιοποιηθεί σε όποιο διδακτικό αντικείμενο κρίνει ο εκπαιδευτικός. Στο μάθημα των Εικαστικών και των Θρησκευτικών θα μπορούσε να αποτελέσει το κλειδί για την εισαγωγή στην "αποκρυπτογράφηση" της βυζαντινής εικόνας.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Benaki Museum
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Μουσείο Μπενάκη (Μουσείο Μπενάκη)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Visual Arts Education Visual Arts EducationVisual Arts Education > Painting PaintingPainting
Religious Education Religious EducationReligious Education > Ecclesiastical Art Ecclesiastical ArtEcclesiastical Art > Painting PaintingPainting
TEACHING APPROACH
cognitivist > direct instruction
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
constructivist > design-based learning
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to pay attention
affective > to organize values
psychomotor > to imitate and try
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΑΤΟΥ
metadata validator: ΙΩΑΝΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΔΗΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Μουσείο Μπενάκη
publisher: Μουσείο Μπενάκη
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE