Kopaida
METADATA PROVIDER   
 
LEARNING OBJECT PROVIDER  
 
DESCRIPTION
Ιστορικό Βιβλίο 61 σελίδων σε ψηφιοποιημένη μορφή, (e-book) για τη περιοχή της Κωπαΐδας και τη γύρω περιοχή από τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λιβαδειάς μέσω του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης. Συγγραφέας-Δημιουργός ο Λάππας Τάκης. Η Κωπαΐδα είναι πεδιάδα της Βοιωτίας η οποία δημιουργήθηκε ύστερα από την αποξήρανση της ομώνυμης λίμνης κατά το διάστημα 1880-1930. Η πεδιάδα βρίσκεται στα βόρεια του νομού και περικλείεται από τα όρη Ελικώνας στα δυτικά, Πτώο στα ανατολικά, Χλωμό στα βόρεια και από μικρότερα υψώματα στα νότια που χωρίζουν την Κωπαΐδα από την πεδιάδα της Θήβας και των Βαγίων. Η Κωπαΐδα όφειλε την ονομασία της στην αρχαία Βοιωτική πόλη Κώπες, που βρισκόταν στην θέση περίπου του σημερινού χωριού Κάστρο. Λεγόταν επίσης και Κηφισίδα λίμνη επειδή χυνόταν σε αυτή ο ποταμός Κηφισός. Η Κωπαϊδα βρίσκεται στον νομό Βοιωτίας και εκτείνεται σε μια μεγάλη περιοχή πολλών χιλιάδων στρεμμάτων, που καλλιεργείται εντατικά. Η λίμνη υπήρξε αποξηραμένη κατά την αρχαιότητα, ενώ στα νεότερα χρόνια αποξηράθηκε το 1876 παραδίδοντας 250000 στρέμματα στην καλλιέργεια ευνοώντας την πρόοδο 66 συνοικισμών γύρω της. Στο κέντρο σχεδόν της αποξηραμένης λίμνης, υπάρχει μια «νησίδα», με την ονομασία Γλά, που προστατεύεται περιμετρικά από ένα πανάρχαιο μεγαλιθικό τείχος.

EDUCATIONAL DESCRIPTION
Το παρών μαθησιακό αντικείμενο μπορεί να χρησιμοποιηθεί στη διδασκαλία της Γεωγραφίας όσο και της Ιστορίας. Ο εκπαιδευτικός με τους μαθητές μπορεί να οργανώσει δραστηριότητες μελέτης της γεωμορφολογίας της Ελλάδας από την αρχαιότητα έως και σήμερα και να τις συνδυάσει με αρχαίες αλλά και σύγχρονες κατασκευές εκμετάλλευσης των εδαφών και καλλιέργειας της εύφορης ελληνικής γης. Επίσης η μελέτη μπορεί να διευρυνθεί με την ανάλυση των ιστορικών γεγονότων ανά τους αιώνες αλλά και σε σύγκριση με τη σημερινή εποχή. Επιπροσθέτως οι μαθητές ενισχύοντας την αντιληπτική και κριτική τους δεξιότητα θα μπορούσαν μελετήσουν τα προβλήματα που εμφανίστηκαν στην περιοχή όπως της ελονοσίας καθώς και της επίλυσης του προβλήματος ήδη από τους αρχαίους Μινύες, οι οποίοι και αποξήραναν την περιοχή κατασκεύασαν μια τεχνητή υπόγεια σήραγγα, που άρχιζε από τη θέση Κεφαλάρι και έφτανε στην παραθαλάσσια Λάρυμνα επί του Ευβοϊκού. Έργο πραγματικά τιτάνιο, τη στιγμή που στην καλύτερη περίπτωση τα εργαλεία που χρησιμοποίησαν ήταν χάλκινα, μέταλλο ιδιαίτερα μαλακό και επομένως ακατάλληλο για το κόψιμο του σκληρού βράχου. Επιπλέον πρέπει να τονιστεί ότι τα υδραυλικά αυτά έργα των Μινυών ήταν τα αρχαιότερα της Ευρώπης. Επίσης ο εκπαιδευτικός θα μπορούσε να αναθέσει στους μαθητές, σε ομάδες, τη δημιουργία αντίστοιχων μελετών των έργων που κατασκευάστηκαν τόσο στην αρχαιότητα όσο και σύγχρονα, με τις πρόσφατες αποξηράνσεις της λίμνης από την "Αγγλική Εταιρεία Κωπαΐδος" η οποία και αποξήρανε ολότελα τη λίμνη και τις αποστραγγιστικές διώρυγες και ολοκλήρωσε το έργο το 1931 αποξηραίνοντας 241.000 στρέμματα. Από τότε για χρόνια η περιοχή αποτέλεσε ιδιοκτησία της εταιρείας που την εκμεταλλεύτηκε. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται η εμβάθυνση στο τότε και το σήμερα και έτσι να τονιστούν και επισημανθούν οι διαφορές στην τεχνοτροπία αλλά και στην κατασκευή των αντίστοιχων έργων.


LEARNER CHARACTERISTICS
EDUCATIONAL CONTEXT
TYPICAL AGE RANGE
9 - 20
INTENDED END USER
SPECIAL NEEDS
TECHNICAL INFORMATION
METADATA PAGE URL
CONTENT PROVIDER URL
ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΤΙΚΟ
8526/4210
ADDITIONAL INFORMATION
LEARNING OBJECT PROVIDER
Digital Library of Levadeia
METADATA PROVIDER
Photodentro Cultural
QUALITY SEALS OF LEARNING OBJECT
Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας)
QUALITY SEALS OF METADATA
ΙΕΠ (ΦΩΤΟΔΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ-ΜΕΤΑΔΕΔΟΜΕΝΑ (ΙΕΠ))
CLASSIFICATION
LEARNING RESOURCE TYPE
SUBJECT AREA
Geography - Geology Geography - GeologyGeography - Geology > Man-made environment Man-made environmentMan-made environment > Development DevelopmentDevelopment
History HistoryHistory > Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.)Ancient times (1100 B.C. - 4th century A.D.) > Technology and science Technology and scienceTechnology and science
TEACHING APPROACH
cognitivist > collaborative learning
cognitivist > inquiry learning
cognitivist > problem – based
constructivist > cognitive apprenticeship
constructivist > socratic instruction
constructivist > experiential learning
constructivist > action research
constructivist > communities of practice
EDUCATIONAL OBJECTIVE
cognitive
cognitive > knowledge
cognitive > knowledge > factual
cognitive > knowledge > conceptual
cognitive > knowledge > procedural
cognitive > knowledge > meta – cognitive
cognitive > process
cognitive > process > to remember
cognitive > process > to understand
cognitive > process > to apply
cognitive > process > to think critically and creatively
affective > to organize values
affective > to form and follow a system of values
psychomotor
psychomotor > to imitate and try
psychomotor > to perform confidentially following instructions
psychomotor > to perform independently, skillfully and precisely
psychomotor > to adapt and perform creatively
CONTRIBUTION
LEARNING OBJECT CONTRIBUTORS
original work creator: Λάππας, Τάκης, Λάππας, Τάκης
subcontract leader / coordinator: Δρ. Θεοδόσιος Τσαπέλας
METADATA CONTRIBUTORS
metadata author: ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΜΑΝΑΤΙΔΗΣ
metadata validator: ΣΤΑΥΡΟΣ ΓΡΟΣΔΟΣ
LEARNING OBJECT / METADATA LICENCING & PUBLISHING
licensor: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
publisher: Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Λεβαδείας
metadata licensor: ΙΕΠ
metadata publisher: ΙΤΥΕ, ΙΕΠ
QUALITY SEALS  
seal image metadata seal image
LICENSE