Στο μάθημα της Ιστορίας η αξιοποίηση του κειμένου είναι διττή: αφενός, ο διδάσκων μπορεί να το χρησιμοποιήσει ως συμπληρωματικό υλικό (όλο ή μέρος αυτού) κατά τη διδασκαλία της ενότητας που αναφέρεταιι στην Επανάσταση του 1821, προκειμένου να δώσει περισσότερες πληροφορίες γύρω από την οικογένεια Μαυρομιχάλη (ο μόνος που αναφέρεται στα σχολικά βιβλία είναι ο Πετρόμπεης). Αφετέρου, το κείμενο μπορεί να αποτελέσει αφετηρία για βαθυτερο προβληματισμό γύρω από τη συγκρότηση της ελληνικής κοινωνίας στα χρόνια της δουλείας, το ρόλο των προεστών πριν και μετά τον Αγώνα, κ.λπ. Ενδείκνυται να αναδειχθεί το ζήτημα της δολοφονίας του Καποδίστρια από τον αδερφό και το γιο του Πετρόμπεη Μαυρομιχάλη, καθώς και τα αίτια (βεντέτα, αποδυνάμωση των τοπικών αρχόντων από τον Καποδίστρια, συμφέροντα των Μεγάλων Δυνάμεων). Εδώ ενδείκνυται και η αξιοποίηση της συνεργατικής μάθησης, κατά την οποία οι ομάδες των μαθητών θα κληθούν να αξιοποιήσουν, εκτός από αυτό το κείμενο, επιπλέον υλικό (π.χ. το γνωστό πίνακα του Τσόκου που παρουσιάζει τη δολοφονια του Καποδίστρια, επιπλέον παραθέματα σχετικά με τα προνόμια των Μανιατών, κ.λπ.) και να προχωρήσουν στη σύνθεση σχετικής εργασίας με συγκεκριμένη εστίαση, που θα προέρχεται από τον διδάσκοντα. Στο μάθημα της Ν/Ε Γλώσσας το κείμενο μπορεί να δοθεί συμπληρωματικά στην ενότητα Παρουσίαση-Κριτική (Β΄ Λυκείου), ως δείγμα δομής μιας βιβλιοπαρουσίασης. Αξίζει εδώ να εστιασθεί η προσοχή και στο ζήτημα της υποκειμενικότητας του συγγραφέα: εκφράζει σαφώς το θαυμασμό του για τη γενιά των Μαυρομιχαλέων, ενώ προσπερνά γρήγορα και ανώδυνα το γεγονός της δολοφονίας του Καποδίστρια από δύο μέλη της.